Van Oost naar West

De tijd gaat snel als je lol hebt… Het is alweer dinsdagavond. We zitten in ons hotel “A Loft” in Tampa, aan de westkust van Florida. De meningen over deze stad verschillen, maar wat we tot nu toe hebben gezien, stelt niet veel voor. Veel gebouwen en winkels zijn gesloten, in verval geraakt of zien er in elk geval niet uit. Tussen deze gebouwen staan hypermoderne kantoorgebouwen en hier en daar een mooi gebouw uit vervlogen tijden.

De stad ligt aan de Tampa Bay, wat een natuurlijke baai is in de Golf van Mexico. De stad bestaat 200 jaar en is een van de snelst groeiende steden… Wij weten niet waarom 😉

We zijn vandaag komen rijden vanuit Lady Lake/The Villages in het midden van Florida. Dit was eigenlijk een tussenstop om vanuit St. Augustine naar de Westkust te komen.

St. Augustine is één van de oudste steden van de VS welke door Europeanen is gesticht in 1565 door een Spaanse admiraal en Florida’s eerste gouverneur. Door deze Spaanse invloeden staan er nog veel Spaanse gebouwen. De stad is erg gezellig en we hadden hier een super leuke Bed & Breakfast. Met een welkomstdrankje bestaande uit grote glazen wijn, bier en kaasplankjes…  Erg vervelend.…

De herfst begint…

Drie dagen geleden zat ik nog lekker in de zon in Québec aan ons blog te schrijven… Nu zitten we in het wintersportgebied van New England. Wees gerust, er ligt geen sneeuw. Het is de afgelopen dagen wel wat minder weer. Het begint hier herfst te worden, maar dat geeft ook wel een bepaalde sfeer.

Afgelopen maandag zijn we vroeg, althans voor ons vroeg, vertrokken vanuit Canada, omdat we een behoorlijke rit voor de boeg hadden. Onderweg hebben we even ontbeten bij de Canadese versie van Starbucks, “Tim Hortons”. Na een wat saaie snelweg route, komen we bij de Canadees-Amerikaanse grens. Gelukkig is het rustig en na een paar controle vragen en een check in de achterbak, zijn we weer op Amerikaanse bodem. Wij vroegen ons af hoe dit vroeger ging in Europa. Dit konden we ons niet goed meer herinneren. In de VS rijden we door de staat Maine. Maine staat bekend om zijn kreeften, krab, mosselen en allerlei andere visgerechten. Daarnaast is het ook het gebied om te genieten van de herfst kleuren in deze periode.

Al snel wordt de route een stuk mooier en rijden we door bosrijke omgeving. Onderweg stoppen we bij een supermarkt om snel iets te eten te halen, en om weer door te rijden naar Bar Harbor, onze eindbestemming van vandaag.…

Pueblo Blanco

De storing is opgelost

Momenteel zitten we alweer aan dag 3 van onze reis door Andalusië. We rijden niet zo veel kilometers als we in de VS doen, maar we kachelen lekker door, door het Spaanse landschap. Na onze heerlijke ontbijt gisteren in Marbelle, zijn we richting Ronda gereden.

We moesten richting San Pedro. Mijn goede vriend Erwin heeft daar gewoond, en ik ben ergens in 2001,2002,2003 of 2004 ( ik weet het echt niet meer) bij hem langs geweest. Dus ik wilde graag weer eens kijken waar hij ook alweer woonde. Dat weekend dat ik bij hem was, zijn we ook in Puerto Banus geweest. Puerto Banus is de place to be als je een schip hebt van, gok ik, minimaal een paar miljoen en minimaal een paar Landrovers, Porsches en Ferrari’s onder die reet hebt.

Echt iets voor ons dus… Dus onderweg naar San Pedro zag ik Puerto Banus op de borden staan. Meteen de afslag nemen… Wat een leuke plaats is dit om even “de rijke aapjes” van de wereld te bekijken. Mooie schepen, de ene nog groter dan de ander, met de meest mooie vrouwen erop. Jammer is dat de mannen vaak dik en lelijk zijn. Dit hoort schijnbaar bij het rijkdom.…

Verder lezen

Een stukje geschiedenis: de burgeroorlog….

Wij zijn vandaag nog in Vicksburg. Na een “scenic route” door Vicksburg komen we aan bij een belangrijk monument.

Zoals gisteren verteld is er in dit gebied veel oorlog gevoerd. Vandaag zijn wij naar het Military National Park in Vicksburg geweest. Het begon hier met een film over de “Slag van Vicksburg”. Een mooie, 20-minuten durende, film over wat er allemaal is gebeurd tijdens dit “Beleg van Vicksburg” tijdens de burgeroorlog.

Het Beleg van Vicksburg of de Slag bij Vicksburg was het laatste belangrijkste gevecht in de Vicksburg-veldtocht van de Amerikaanse Burgeroorlog. In een serie briljante manoeuvres wist de Noordelijke generaal Ulysses S. Grant zijn Army of the Tennessee de Mississippi-rivier te laten oversteken en het Zuidelijke leger van generaal John C. Pemberton op te sluiten in de verdedigingslinies van de versterkte stad Vicksburg (Mississippi). Na twee aanvallen op de stad op 19 en 22 mei 1863 sloeg Grant het beleg om de stad. Zonder versterkingen en met weinig voorraden hield het Zuidelijke garnizoen het nog veertig dagen uit. Op 4 juli 1863 werd de witte vlag gehesen. De volledige Mississippi-rivier was nu in Noordelijke handen.

De overgave van Vicksburg en de nederlaag van Robert E. Lee in de Slag bij Gettysburg worden gezien als het keerpunt in de oorlog.

Verder lezen

Are you lonesome tonight?

Vandaag gaan we vanaf Memphis naar Vicksburg…

Maar eerst moeten we nog bij iemand langs… Naar Graceland, het huis van Elvis Presley, net buiten Memphis. Op zijn 23e is hij hier gaan wonen en hier is hij uietindelijk overleden. Van zijn keuken tot werkkamer, alles mag je zien. Naast het huis, in zijn eigen tuin, is hij gegraven. Een mooi huis, met zwembad, speelhal en vele gouden platen. Natuurlijk is alles, op zijn Amerikaans, commercieel uitgebuit, maar het is ook zeker de moeite waard. Wij hebben voor de eenvoudige tour gekozen. Maar je kon het ook nog uitbreiden en dan mocht je ook zijn vliegtuigen en auto’s bekijken.

Na Graceland, begon onze tour naar Vicksburg in de staat Mississippi. Een lange route, dus besloten deze niet helemaal binnendoor te doen. Een deel hebben we via de mooie route Natchez trace Parkway gedaan. Een mooie route door de bossen en heuvels en meren van de staat Mississippi.  Het is een lange route vanaf Nashville als je deze wilt rijden.

Aan het begin van de avond komen we aan in Vicksburg. Een kleine plaats (voor Amerikaanse begrippen) langs de Mississippi. Er is in dit gebied veel gevochten oa ook met de Fransen. Dit waren de eerste Europeanen in dit gebied.…

De Tennessee river

Vandaag, vrijdag, zijn we ’s morgens, na het ontbijt, naar Chattanooga gereden. Sharon had een lekker ontbijt voor ons gemaakt.

De rit naar Chattanooga was schitterend. Weer mooie wegen door de bergen, langs kleine meertjes. De stad is de vierde grote stad van Tennessee en ligt aan de Tennessee river. Het wordt ook wel de “scenic city” genoemd: de stad met het mooie uitzicht. Het was vroeger het leefgebied van de Cherooke Indianen. Ook hebben er hier tijdens de civil war, behoorlijke veldslagen plaatsgevonden. Gelukkig is de stad nu een stuk vrediger. Na aankomst in ons hotel, zijn we direct naar de “incline” gereden. De is een trein die de stijlste helling ter wereld op gaat, naar de Lookout Moutain. Vanaf dit punt heb je uitzicht op 7 staten… Een soort 3 landen punt dus. Vanaf hier heb je een geweldig uitzicht op de stad en het omliggende gebied. Helaas zit er een behoorlijk saai café en souvenirwinkeltje aan de top, niet het bezoeken waard. Op de berg staan we een paar mooie huizen te koop… Hier zouden we graag willen wonen… Hierna wilden we eigenlijk nog naar een andere attractie: Ruby Fall… maar het was al wat laat, dus dat doen we morgen.…

Jungle Book (zaterdag)

Na een goede nachtrust, ons eerste Indonesische ontbijt op… natuurlijk Nasi, Ikan Goreng (vis) met koffie. Heerlijk naast het zwembad gegeten.

Om 8.30 uur stond Lam Lam (ahhh zo heet hij dus) met de chauffeur voor de deur. Koffers worden netjes in de auto gezet en je blijft maar 5.000-jes geven aan die Indo boys. Maar ja, je hoeft er niet zelf mee te sjouwen.

Na een kleine stadsrondrit langs de Great Mosque en een bezoek aan de Sultans Palace en de Chinese Tempel zijn we richting Bohorok gereden.

Bohorok ligt naast het Gunung Leuser national park. Wij zaten in Eco Lodge Bukit Lawang. Om er te komen moet je, gelukkig wij niet met koffer, een hangbrug op, de rivier over. De cottages zijn eenvoudig maar midden in de jungle: de apen hangen  voor je raam.

De badkamer bevindt zich buiten, in de binnentuin. Zonder warm water: even wennen!

Na een korte, maar lekkere (sate) lunch hebben wij de jungle tocht gedaan. Natuurlijk niet genoeg afgedongen, maar het was het waard.

In tegenstelling tot de US (zie blog vorige jaar) kan je hier natuurlijk niet met de auto in. Lang kleine, gladde plaatjes gaan we het regenwoud in. Klimmen en glijden… maar al snel komen we de eerste Oerang Oetang met baby tegen.…

Fish and Chips…

Vandaag, maandag, vroeg wakker… Helaas geen grote beren aan de deur gehad…

Na een zelf gemaakt ontbijt een flinke wandeling door het park gemaakt. Yosemity is weer heel anders dan Yellowstone en al die andere. Wel heel mooi. Met riviertjes en heel veel eekhoorns.

Daarna richting San Francisco gereden…. De rit opzich was niet bijzonder, wel druk… Wij kwamen niet over de Golden Gate bridge binnen, maar die hebben we wel bekeken vanaf de pier… Die overigens bijna op instorten stond.

Het is duidelijk dat Californie failliet is want ook de wegen zijn slecht.

Het hotel is leuk. Ouderwets Amerikaans maar leuk ingericht. Een half uur lopen van Fishermans Warf. Daar is een hoop gezeligheid en veel leuke eettenten. Want ook daar was het weet tijd voor…

Een leuke stad SF. Veel jongeren en studenten. Ook een vrije stad.

Morgen richting Alcatraz, Twin Peaks en natuurlijk de Cable Car… Tot dan…

Posted from WordPress for Android (Upload from my mobile phone)

Verder lezen

What happens in Vegas… Stays in Vegas…

Na een onrustige nacht in onze trailer bij Bryce Canyon werden wij in de kou wakker… Het is nu donderdag dus… Buiten was het rond vriespunt, binnen niet veel warmer. Maar ja, het heeft ook wel wat. Dus snel maar even de verwarming alsnog aangezet.

Om half 10 zijn we weggereden richting Zion National Park. Natuurlijk moet er af en toe getankt worden, de ramen worden gewassen en de banden gecontroleerd. Inmiddels hebben wij er 4.400 km opzitten. Best netjes…

Bij Zion NP aangekomen, zie je toch weer een heel ander landschap dan Grand Canyon of Bryce Canyon. Na een stukje met de auto, moet je verder het park in met de pendelbus. Ik ben daar niet zo van, Bart vond het wel weer wat hebben. Maar het is wel goed. Geen auto’s die de boel vervuilen en overal maar stil gaan staan bij elk hijgend hert die in het gras staat.

De pendelbussen brengen je milieu vriendelijk in  het park verder in.

Het mooie van Zion is dat je tussen de gebergte rijdt. Bij Grand Canyon kijk je altijd de diepte in. Ook leuk aan Zion is, dat er mineraalwater wordt gewonnen. En die mag je gratis uit de kraantjes tappen op het park.…

De woeste natuur…

Vandaag even langs de supermarkt gegaan om wat drinken en een ontbijtje te halen. Ze kennen hier, gelukkig, geen Albert Heijn maar wel de bonuskaart. Als toerist zijnde heb je deze natuurlijk niet. Maar, net als bij de AH, als je deze niet bij hebt, scant de kassiere deze zelf wel even. Met als gevolg dat wij elke keer bij de Family Dollar $3-$4 korting hebben. Toch leuk, ook op vakantie 🙂

En wat ook leuk is, is dat ze bij de Family Dollar een Starbucks hebben. Dus altijd lekkere koffie.

Daarna na de Arches National Park gereden. Dit park is bekend om zijn natuurlijke… Arches… Bogen! Heel wonderlijk allemaal wat de natuurlijk kan doen. En wat voor een kracht de wind kan hebben op steen. Zie hieronder…

Naast deze bogen zijn er een aantal pilaren ontstaan waar de wind langs waait… Maar op deze pilaren ligt nog een grote steen. Deze ligt hier al jaren. maar het is natuurlijk wachten op het vallen ervan. Het zou leuk zou als je dat meemaakt, alleen is dat leuk dan denk ik van korte duur… Een laatste dergelijke steen is eind jaren zeventig in de winter gevallen. Gelukkig was er toen niemand bij.…

Beter dan de veluwe…

Het was een heel koud nachtje in onze lodge (het was ’s nachts -2 graden, buiten dan wel). Deze woensdag gaan wij Yellowstone National Park echt verkennen… Met de auto natuurlijk!

Na een echt Amerikaans ontbijt in de general store gaan wij op weg. Echt Amerikaans ontbijt zijn (verdeeld over ons beide) pancakes, ei, bacon en muffins met een sloot koffie en een slot orange juice…

Yellowstone heeft een heel divers landschap met grote hoogte verschillen. Bekend in Yellowstone zijn de geisers. De grote bekende gaan wij morgen bezoeken. Dit is dit Old Faithfull. Maar er is meer te zien. Van kleine geisers tot modder poelen waar heet modder en water omhoog komt uit de grond. Dit geeft soms een landschap waar alle bomen en planten vergaan zijn door het kokende water en modder…

Daarnaast zijn er grote watervallen, meertjes en veel… heel veel bomen in het park. Daarnaast zijn er heel veel

toeristen. Die stoppen bij elke bison, hert of andere toerist die stopt om te kijken wat er nou tussen de bomen te zien in. Ook mensen zijn net kudde dieren. Wat zullen die Bisons wel niet van ons denken…

Al met al een heel mooi park. Terug gekomen in onze lodge, het werd al wat kouder, hebben wij maar snel een Nespresso wannabe gezet.…

Verder lezen

I want bread with.. ehhh I want Ham, Cheese and chicken with bread…

Na twee dagen afgesloten te zijn geweest van de buitenwereld zijn wij weer online. Afgelopen dinsdag zijn wij vanuit het Super 8 Hotel in Buffalo (Wyoming) richting Yellowstone National Park gereden. Een rit van ongeveer 300 mile (450 km).

Onderweg eerst bij de Dollar Family super

markt (wij verbazen ons nog steeds over hoe groot zelfs de kleine supermarkten zijn, AH XL is er niets bij) een broodje gehaald. Ja een broodje, maar dan wel met een halve kilo vlees erop. Voor Bart de Italiaanse versie (met salami enzo) en voor mij de Amerikaanse versie (kip en kalkoen en ham met kaas). Onderweg hebben wij dit broodje bij een “Recreational Area” even opgegeten. Wat een rust daar…

Daarna verder richting de Big Horn Moutains. Een uitloop van de Rocky Mountains. Hier kwamen wij uiteindelijk uit op een hoogte van een kleine 4.000 m. Wat een mooi uitzicht weer en wat een bijzonder landschap.

Een hele mooi rit door kale en dorre gebieden en opeens waren er weer hele bergen vol groene naaldbomen. Onderweg gestopt bij een waterval: de Shell Falls. Opeens midden in de gebergte een redelijk grote waterval.

Daarna doorgereden richting Cody. Hier hebben wij nog even een kleine stuwdam- en meer bekeken.…