Stadstour door Takayama

Inmiddels zijn we twee dagen in Takayama. Het is de grootste stad van Japan qua oppervlakte maar heeft slechts een kleine 90.000 inwoners. Ter vergelijking met Tokyo: die heeft 38 miljoen inwoners.

De stad ligt relatief hoog en ver van andere steden van Japan. Daarom heeft het in 300 jaar een beetje een eigen cultuur ontwikkeld. Het heeft een oude kern met typische Japanse huizen.

Takayama

Eerst de Shinkansen

We begonnen donderdag de dag met de busrit van Mount Fuji naar Takayama. Een busrit van zo’n 2.5 uur. We stonden al netjes om 09.15 uur te wachten bij de bushalte aan het einde van de straat van ons hotel. De bus was iets te laat, maar gelukkig kwam die.

Wachten op de bus in Tokyo

Het was een beetje een bumpy ride in een regionale bus, maar prima te doen. Hij heeft zo’n 50 haltes, maar gelukkig stopte hij niet overal. Door de vertraging werd het nog wel een beetje krap om de Shinkansen te halen, maar gelukkig viel dit mee.

We hadden alleen de backpack rugzak bij ons en de andere koffer hadden we vooruit gestuurd door de koffersevice naar ons hotel in Takayama… zou die wel aankomen??

De bus in Japan

Gekukkig komen wij wel op tijd aan op het station van Shin-Fuji station om de hoge snelheidstrein, de Shinkansen, te pakken. We halen nog snel een bento box en wat hapjes voor de treinrit en stappen in de Shinkansen. Een Thalys maar dan wat sneller en ook allemaal wat netter georganiseerd. De stoeltjes staan altijd de juiste rijrichting op, zodat je nooit achterstevoren rijdt.

De Shinkansen in Japan
Samen in de Shinkansen
Weer een heerlijke bento box tijdens de treinrit in de Shinkansen

We stappen uit de Shinkansen op Nagoya Station en hier pakken we de (toeristische) express train naar Takayama. Een mooie rit door de gebergte van dit gebied. Het is een nette relaxte trein. De rit duurde zo’n 2 uur, maar was zeker de moeite waard. Alhoewel onze oogjes af en toe even dicht vallen.

Nagoya Station
De trein naar Takayama
Verstappen is er gelukkig ook

Takayama

We hebben een leuk hotel in Takayama. Met een echte Japanse kamer. Geen bedden, maar matrassen op de grond. Geen hoge tafel, maar gewoon op de grond zitten. En… gelukkig is onze koffer er! Goed geregeld voor 20 euro.

Onze kamer overdag…
…onze kamer ’s avonds.
Slofjes netjes bij de deur

We zijn best moe en gaan even de privé Onsen in. Een eigen warm bad om even een half uur te relaxen. Daarna is het weer tijd om wat te eten. Het is vrijdagavond, dus best druk in Takayama. We hebben zin in sushi en kiezen voor een sushi tent. Helaas geen plaats aan de bar, maar mevrouw maakt plaats (denken we) in haar woonkamer. Hier zitten we lekker op de grond om te genieten van de sushi. Niet de beste, maar goed te eten.

Zittend op de grond lekker sushi eten

Rondje Takayama

Nadat we toch lekker hebben geslapen op de matrassen op de grond, gaan we Takayama in. We lopen naar het oude centrum met de oude huisjes. Alhoewel het erg toeristisch is,is het toch leuk om door de straatjes met oude houten huizen te lopen.

De huizen zijn vaak smal maar lang. Waarbij de voorkant werd gebruikt als winkeltje en de mensen woonden er achter. De huizen hadden een groot middenstuk, zodat de wind door het huis kon waaien als het warm is.

We slenteren langs de sake winkeltjes, de soja winkeltjes en de vele eettentjes met allerlei hapjes… het is toch verleidelijk…

De regio staat bekend om het rundvlees… De Hida beef. Het is een hoge kwaliteit rundvlees, waarbij het vlees erg gemarmerd is door het vet. Dit maakt het vlees mals en heerlijk van smaak. We kiezen voor een kleine sushi proeverij om het even te proeven… En ja, het is smaakvol!

Hida beef sushi
Hida beef sushi restaurantje

Het is een leuk centrum en er is genoeg te zien voor een dagje. Naast de oude cultuur zijn er ook nog wat tempels te zien.

Tempel in Takayama

Na de stadstour gaan we naar het hotel en pakken weer even de Onsen. Nadat we weer fris en fruitig zijn, lopen we de stad weer in om een hapje te eten. Tja, eten hoort bij de cultuur dus we proberen van alles.

Yakiniku Restaurant

We gaan op zoek naar een Yakiniku restaurant. Na de sushi en de grillplaat hebben we vandaag zin om wat van de Hida beef te proeven van de barbecue.

Yakiniku betekent “gegrild vlees” en refereert eigenlijk aan de Westerse barbecue. Later werd dit gecombineerd met de Koreaanse barbecue. Omdat de situatie met Noord- en Zuid Korea in combinatie met Japan en de tweede wereld oorlog wat lastig lag, werd het uiteindelijk Yakiniku restaurant genoemd.

Yakiniku restaurant in Takayama
Hida beef
Yakiniku restaurant gecombineerd met vis
Advertentie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kan de volgende HTML tags gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.