Genieten in Zweden

Momenteel zitten we in onze Airbnb accommodatie in het plaatsje Tived nabij het Nationaal Park Tivedens.

Maar onze laatste update was alweer van twee dagen geleden. Ja, de tijd gaat helaas snel. Gisterenochtend (woensdag) hebben we eerst een ontbijt gescoord bij een plaatselijke bakker in Kopenhagen. Twee lekker belegde broodjes met ham en kaas, een kopje koffie en wat orange juice. Prima ontbijt. Uitchecken gaat bij CitizenM heel gemakkelijk: gewoon via de app. En je kan zo weglopen. De auto hadden we geparkeerd onder het hotel en die stond er gelukkig ook nog steeds. Na 5 minuten waren we de drukke binnenstad uit en reden we de buitenwijken door… op naar Zweden!

de Sontbrug tussen Denemarken en Zweden (Bron: Sygic Travel/Nikos Roussos)

Nadat je Kopenhagen uit bent en de snelweg op rijdt, kom je als snel bij de Sontbrug (officieel Øresundsbron). De brug maakt onderdeel uit van de 16 kilometer lange verbinding over de Sont tussen Denemarken (Kopenhagen) en Zweden (Malmö). Onder rijdt de trein en boven bevindt zich de tolweg. We hadden vanuit Nederland al betaald, dus aan het einde van de brug hoefde we alleen maar even onze evoucher te scannen (dat werkte niet, maar de code invoeren wel). Direct na de brug bevindt zich de grensovergang. Na een korte blik op onze paspoorten, mochten we door. Op zich raar, we zijn in de EU, maar moeten elke keer weer onze paspoorten laten zien.

En door naar Gothenburg

We rijden lekker door op de snelweg. Onderweg doen we een korte pitstop voor wat koffie en een klein plasje. Het valt ons op dat er in Zweden heel veel MC Donald’s en Burger Kings zijn langs de snelweg. Dus heb je daar behoefte aan: eat your heart out. Rond een uurtje of drie komen we aan in Gothenburg. Na een klein navigatie foutje, komen we precies aan de andere kant van de stad uit. Maar dat is gelukkig weer snel opgelost. We parkeren bij het grote winkelcentrum Nordstan en lopen in 5 minuten naar ons hotel Eggers: naar verluidt één van de oudste hotels van Zweden, klassiek, maar prima.

Ons uitzicht op het Centraal Station vanuit hotel Eggers in Gothenburg
Hotel Eggers in Gothenburg

Gothenburg

We gaan snel de stad in, want we hebben hier maar één nachtje. Soms lijkt het alsof we een vol programma hebben… en dat hebben we ook, maar we genieten er wel van.

Gothenburg is na Stockholm de grootste stad van Zweden en heeft de grootste haven van Scandinavië. Met hotel Eggers zitten we midden in het centrum, recht tegenover het Centraal Station (het was best raar dat je tijdens het staand plassen in onze badkamer, zo naar de aankomende treinen kon kijken), dus we zitten ook overal in de buurt. We lopen via de food market (stora Saluhallen) naar de wijk Haga. De food market heeft allerlei kraampjes met vis, vlees, kazen, brood en nog meer lekkers. Leuk om even door heen te lopen of even wat te eten.

Stora Saluhallen in Gothenburg

Haga is een opkomende wijk met houten gebouwen en geplaveide straten. Met gezellige cafés, restaurants en winkeltjes. Zeker leuk om door heen te lopen. Vooral als het net “fika” is. Tijdens fika wordt er even gezellig met elkaar koffie en thee gedronken en daarbij iets lekkers gegeten. Daar doen we graag even aan mee. De wijk is sowieso gezellig om door heen te lopen, dus zeker ook even doen.

Tijdens fika ga je lekker even wat eten en drinken met collega’s of vrienden

Na Haga lopen wij door de stad, via de haven, terug naar het hotel. De stad is wel leuk, maar prima voor een dagje. Het is momenteel één grote bouwput. Dat maakt het echt niet gezellig. Het gebied rond de haven is wel gezellig, maar daar loop je ook zo door heen. Prima dus om even rond te lopen.

De haven van Gothenburg
Gothenburg

Het nachtleven van Gothenburg

Na een kort rustmomentje op de kamer, gaan we op weg naar een super leuk restaurant in het centrum van de stad Gothenburg. We lopen via het park naar Sjöbaren visrestaurant in Lorensberg. Wat een leuke tent. Een klein visrestaurant in een achteraf straatje. Maar wat een geweldige bediening en super lekker eten. Vooraf hadden we de vissoep en als hoofd de gestoomde mosselen in een romige saus en Bart had “catch of the day”. Het smaakte allemaal heerlijk. Aanrader!

Heerlijke vissoep in restaurant Sjöbaren in Gothenburg
Gestoomde mosselen in restaurant Sjöbaren in Gothenburg

Na deze maaltijd met een prijzige wijn en twee verschillende, lokale wijn, maken we nog een tocht door Gothenburg en gaan dan lekker naar bed.

Door naar Tivedens Nationalpark

Na een ontbijt in het hotel, pakken we de auto richting het plaatsje Tived. Daar zitten we nu dus. We maken een mooie route, en vermijden zoveel mogelijk de snelweg. Dat maakt de rit wel wat langer, maar zo veel beter. Onderweg pakken we een broodje bij een klein koffie tentje en eten we een heerlijk ijsje aan het water. Goed ijsje trouwens, eentje met lakrits of te wel drop. Erg lekker… verder nog wat andere smaakje zoals chocolade en brownies.

Veel keuze in ijssmaken
Onze ijsjes

Na deze rit komen we aan bij ons huisje aan het Unden meer. We hebben het huisje via Airbnb geboekt en het is het fantastisch. Iets minder “direct” aan het meer, dan ik dacht, maar super. Naast ons huisje zit een koffie branderij en daarnaast een klein supermarktje. Daar hebben we al wat boodschappen gedaan en ze hebben heel veel verschillende, lekkere kazen. Daar hebben we alvast ons borrelplankje van gemaakt. Het restaurant, dat ook naast ons zit, gaat om 18 uur dicht, dus we zorgen zelf voor ons avondmaal. Morgen gaan we wel daar eten.

Ons Airbnb huisje in Tived, Zweden
Het uitzicht vanuit ons huisje in Tived op de achtergrond het Unden meer

Het huisje is echt super. Een leuke woonkamer en keuken, beneden een tweepersoonsbed en boven nog twee losse bedden. Voor de liefhebbers ook een sauna. De tuin is vrij groot, maar die wordt deels ook gebruikt door de koffiebranderij. Op de achtergrond zie je het meer (en hoor je het meer, het waait vrij hard) en lopen de koeien. Wij zitten even lekker te genieten op de veranda…

Blu ’61 blauwkaasje met daarin dessertwijn en veenbessen
Ons “borrelplankje”

Ons borrelplankje is een succes. Vooral de Blu ’61 blauwkaas (ook in Nederland te krijgen, blijkbaar… kaas.nl zegt: De Blu ’61 is een harmonieus huwelijk tussen het pikante karakter van blauwe kaas en de zoete, fruitige smaken van Italiaanse dessertwijn en veenbessen. Een sterk staaltje vakmanschap!).

We genieten er van, terwijl we kijken naar de ondergaande zon…

De ondergaande zon in Zweden

Advertentie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kan de volgende HTML tags gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.