Klimmen in Tivedens National Park

Gisteren (vrijdag) zaten we nog in ons super leuke huisje aan het Unden meer in Tived. Mocht je een keer deze kant op gaan, dan is dit dus echt een aanrader. Bij de supermarkt, direct naast het huisje, hebben we ’s morgens wat brood gehaald. Beleg en eieren hadden we al de avond er voor gehaald. Op het terras voor ons huis was het nog wat koud, dus we hebben gewoon binnen ontbeten. De koffie van de branderij naast ons, smaakt heerlijk. Vers uit de percolator.

Genoeg keus aan kaas en vleeswaren bij de buurt super

Na het ontbijt rijden we direct naar het Tiveden National Park. Het park wordt één van de wildste bossen van zuid Zweden genoemd. Het bestaat uit gigantische rotsblokken die met de laatste ijstijd hier terecht zijn gekomen. De oudste bomen zijn zo’n 420 jaar oud.

Tivedens National Park

Het begint goed, want onze route, met de auto, is afgesloten. Dus we gaan via een klein B weggetje via wat kleine dorpjes en smalle paden, richting de ingang van het park. Wel wat anders dan het gemiddelde National Park in de VS. We rijden het park in en via een stoffig weggetje, komen we bij de parkeerplaats en parkeren onze auto.

Aan de wandel in Tivedens National Park

Het park heeft verschillende wandelroutes. Van aan half uurtje, tot ruim 6 uur en nog langer als je wilt. Wij kiezen voor de tocht van zo’n 2 uur. De gele route. De routes zijn goed aangegeven met een gele band op de bomen. Dit is wat handiger dan de kleine bordjes, waarvan je er altijd wel 1 mist, in Nederland.

Duidelijke routes in Tivedens National Park
Wandelroutes in Tivedens National Park

De gele route is zeker een hele gave route, maar niet eentje die je even neemt. Dat wisten we ook niet van te voren. Je moest rotsen beklimmen, bomen onderdoor “kruipen” en langs smalle plankjes je weg vervolgen. Prima te doen hoor, maar je moest wel even moeite doen.

Rotsen klimmen in Tivedens National Park
Tivedens National Park

Gelukkig hebben we onze “meest sexy” wandelschoenen aan… die wel perfect zijn voor een wat ruigere tocht…

Fabian met zijn meest “sexy” wandelschoenen 🙃👌

Het park is echt wel super gaaf. Inderdaad een mooie combinatie van bomen, rotsen, meertjes en wat vlakkere stukken. Het beetje klimmen en klauteren maakt het allemaal extra leuk. En goed voor de conditie. Na een kleine twee uur, zijn we weer terug bij de auto… Fabian heeft dorst, dus die die opent een flesje Spa Rood… en flats… heel de auto onder het water. Helaas was het flesje zo geschud tijdens het wandelen, dat alles er even uit moest. Na wat gescheld van Bart en het droog maken met een vest van het interieur van de auto, moeten we toch wel lachen en rijden we weg.

We zijn sneller klaar dan we hadden verwacht (we hadden misschien toch een iets langere route moeten nemen), dus het is nog vroeg. We rijden wat rond in de omgeving, bezoeken nog een plaatsje maar besluiten lekker terug te gaan en thuis een broodje klaar te maken en even lekker te genieten van onze tuin. Dat hebben we ook wel verdiend.

Culinair genieten bij Tived Lanthandel

Na een relaxte middag wordt het tijd om een hapje te eten. Dat doen we bij onze buren: Tived Lanthandel. Jawel, de supermarkt anex restaurant. Ze hebben een paar tafeltjes binnen en een paar buiten. In het hoogseizoen hebben ze ook nog een groot terrein aan de overkant van ons huisje. Maar dat seizoen is voorbij. We gaan lekker binnen zitten en kiezen voor twee glazen wijn.

Over wijn gesproken. Zoals iedereen wel weet, is alcohol hier duur. Een glas wijn is meestal zo rond de 12 tot 17 euro. Ja één glas wijn. Of je het kan betalen of niet, het is gewoon zonde om dan heel veel te drinken. En je geniet meer van die 1-2 glaasjes die je wel drinkt. Bier is meestal wel wat goedkoper. Ze hebben hier ook veel lokaal bier en dat is ook wel weer leuk.

Je moet echt genieten van je dure glas wijn in Zweden

Alcoholische drankjes met een percentage van boven de 3.5% koop je in een Systembolaget. Dit zijn staatswinkels die sinds 1955 het monopolie hebben op de verkoop van sterkere drank. In restaurants kun je het wel kopen maar dus niet in de supermarkt om thuis op te drinken. De drank is zo duur omdat er veel accijns op zit. Hiermee probeert de Zweedse overheid het alcohol gebruik te reguleren.

Maar goed. We gaan eten en nemen een heerlijke eendenborstfilet en een bergforel met een sausje van oa garnalen. Erg lekker, voor een boerenlandwinkel. Als afsluiter kiezen we beide voor het… kaasplankje. Als bonus krijgen we een schnaps van “varkensbuikspek”. Zelf gestookt door de eigenaar… tja… varkensbuikspek is wat zout en vettig… en zo smaakte het ook. Een keer… nooit meer.

Op naar Stockholm

De volgende ochtend vertrekken we rond 11 uur richting Stockholm. Het is een prima rit, maar niet heel bijzonder. Onderweg eten we bij een klein restaurantje nog wat zalm (nu we er toch zijn…) en rond half 4 komen we aan bij ons Hotel in Stockholm.

Wegrestaurant onderweg naar Stockholm
Zweedse zalm met aardappeltjes en groente

Het NOFO hotel en wijnbar bevindt zich een beetje in het uitgaanscentrum van de hoofdstad van Zweden. Het is een oud gebouw met kleine gangetjes en elke etage heeft een thema. Wij zitten in het Brooklyn thema met schilderijen en afbeeldingen van New York op de muur en de badkamer lijkt de metro, met de witte tegeltjes. Een leuk hotel. Beneden is ook de wijnbar, waar we een klein wijntje drinken, alvorens we ons gaan onderdompelen in het Zweedse nachtleven… 🥱

Een borrelplank in het NOFO hotel in Stockholm

NOFO Hotel in Zweden
Advertentie
  1. Prachtig in dat park….hele mooie foto’s. Jullie hebben toch wel het recept gevraagd van dat buikspekdrankje? Ga lekker Stockholm verder verkennen! 😗

• We hebben een recept proberen te Googlen, maar konden het niet vinden. We snappen dat wel 😉🤣

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kan de volgende HTML tags gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.