Van Duitsland naar Denemarken

Eindelijk kunnen we weer op reis. Dit keer hoeven we niet lang in een vliegtuig te zitten, maar gewoon zelf aan het stuur op weg naar het noorden. Dit jaar gaan we naar Scandinavië: naar Denemarken en Zweden, via Hamburg.

We vertrekken op zaterdagochtend. Het plan is om om 09.00 uur te vertrekken… en dat lukt bijna. 10 over 9 rijden we weg uit onze straat. Netjes, voor ons doen 👌

We gaan dus eerst naar Hamburg. We rijden dit keer de A37 af en gaan bij Zwartemeer de grens over. Niet snel daarna hebben we toch al beetje honger en pakken we een “auto rasthof”. We komen in een vreemd familie restaurant met super vriendelijk personeel. We doen de kaart open en zien direct allerlei schnitzels: ja hoor we zijn in Duitsland… maar we vonden het daar iets te vroeg voor, dan maar een gebakken eitje en een broodje gehaktbal.

Schnitzels zijn overal in Duitsland te vinden

Na de lunch rijden we snel door en helaas is het weer slecht. Het regent, soms wat harder en soms wat zachter. Maar gelukkig rijdt het allemaal goed door. Rond 15 uur komen we aan in Hamburg. We zitten in hotel PierDrei in HafenCity in Hamburg. Een redelijk nieuw hotel, wat leuk is ingericht.

PierDrei Hotel in Hamburg

HafenCity is een stadsdeel van de tweede grootste stad van Duitsland en maakt onderdeel uit van het centrum van Hamburg. HafenCity wordt gevormd door verschillende eilandjes in de rivier de Elbe. Dit gebied was vroeger de “vrijhandelszone” van de stad. Het stond (en staat) vol met oude pakhuizen.  Inmiddels wordt het gehele gebied herontwikkeld en moet het een combinatie worden van wonen, werken en uitgaan.

Wij vonden het een super gaaf gebied met een mix van oud, industrieel en modern. Het lijkt op een mix van New York, the Doclands in Londen en Rotterdam.

HafenCity in Hamburg, Duitsland
HavenCity in Hamburg, Duitsland

Tijdens de stadswandeling door het gebied en door de haven van Hamburg, begon het steeds wat harder te regenen. Gelukkig hadden we paraplu’s bij ons en was de temperatuur prima, maar je hebt toch liever zon. Uiteindelijk was het ook wel weer eens tijd om een hapje te gaan eten. We hadden vroeg geluncht, dus op zoek naar een leuke tent.

Wie ons vaker volgt, kent ons wel… dit kan best even duren. De één vindt dat niet leuk, de ander dat, dan is het weer vol of is het net slecht beoordeeld. Maar het viel wel mee. We hadden echt honger. Dus dit keer belandden we in een wijn- & tapasbar: Pan con Tomate. Heerlijke wijn met diverse tapas zoals (duh) Pan con Tomate. Een soort bruscetta’s met tomaat en ander beleg zoals monchego en ansjovis. Verder hadden we chorizo, garnalen en nog wat dingetjes… de wijn was goed in elk geval 🙃

Tapasbar Pan con Tomate in HavenCity in Hamburg, Duitsland

Onderweg naar Denemarken

Na een lekkere nachtrust, een lekker ontbijtje bij een Duitse Bäckerei en nog een klein rondje door de stad, gaan we op weg naar Denemarken. We gaan vanaf Duitsland (Puttgarden) met de ferry naar het eiland Møn. We hadden de boot gereserveerd van 13.15 en we waren prima op tijd bij de boot. De boot doet er ongeveer 45 minuten over om naar de overkant te komen.

De Scandlines ferry van Puttgarden naar Denemarken

In Denemarken aangekomen, moet je langs de douane… en net als vorige jaar in Oostenrijk, werden wij weer met de auto uit de rij gehaald. De vriendelijke, Deense grensbewaking met mooie, blauwe ogen, bekeek onze paspoorten, onze Corona registraties en vroeg even waar we heen gingen. Maar gelukkig mochten we snel weer door.

Op het eiland Møn

Inmiddels zitten we op het eiland Møn, gelegen in de Oostzee. Het eiland is met twee bruggen verbonden met het vaste land. Het is een rustig eiland met landbouw en veel (lokaal) tourisme. Er is ook niet super veel te doen, maar vooral de Møns Klint zijn hier bekend. Dit zijn de krijtrots kliffen in de Oostzee. Op een lengte van 8 km en op een maximale hoogte van 143 zijn deze kliffen te bewonderen. Hier gaan we morgen naar toe.

We zitten nu in B&B EGN. Een klein B&B met een vriendelijke eigenaresse. De kamers zijn eenvoudig maar verder prima. We hebben vandaag een lokaal gerecht gegeten, maar bekend over heel de wereld: fisk og pomfritter (fish and chips). Niet bijzonder, maar prima verder. Je kreeg per persoon twee stukken schol, gebakken in een ruime hoeveelheid boter, opgediend in een pan met frietjes.

Gebakken Schol bij Hyttefadet Klintholm Havn in Klintholm, Denemarken

Na het eten was het wel even tijd om wat te verbranden, dus we hebben een stuk langs de zee gelopen, in de buurt van ons hotel. Een mooie tocht…

Møn in Denemarken
Advertentie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kan de volgende HTML tags gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.