Op de fiets door Kyoto

Alweer 2 weken voorbij maar ook nog één week te gaan! Yesssss… Lekker hoor!

We genieten en zijn nu een paar dagen in Kyoto. Morgen (zaterdag) vertrekken we naar Hiroshima… De koffer is al onderweg met de doorstuur service. Dat werkt perfect!

Gisteren zijn we, na het ontbijt, naar het Gion district gelopen. Dit is Kyoto’s geisha district. We wilden graag een thee ceremonie doen, maar helaas die moet je wel wat eerder van de voren boeken… Helaas…

Gion District

Het is een leuke wijk maar momenteel wel erg druk. Met toeristen en scholieren. We lopen naar de Yasaka Shrine. Een mooie kleurrijke tempel midden in de wijk. Deze is 1350 jaar oud. Vervolgens lopen we naar het Maruyama Park. Deze staat vooral bekend voor de kersenbloesem in het voorjaar en de mooie herfstkleuren in het najaar… Beide zijn nu nog niet van toepassing, maar het is een leuk park om door heen te lopen. Er lopen veel mensen in traditionele kimono rond en die laten zich hier fotograveren.

Yasaka Shrine in Kyoto

Na een verkoelende matcha ijsje, want het is echt weer warm, lopen we naar de Kodai-ji tempel. Dit is een tempel van de Zen Boeddhisme. Bij deze leer wordt vooral gekeken naar de eigen ware aard om zo een bevrijde manier van leven te krijgen. Vooral de tuin is heel erg mooi en zeker het bezoeken waard! We kunnen ons voorstellen dat je hier je rust wel kunt vinden om over het leven na te denken… In de tijd voordat er toeristen kwamen natuurlijk.

Kodaj-ji
De tuinen rond de Kodaj-ji tempel met hoge bamboe bomen

Buiten de tuinen is het lekker druk in de Gion wijk. We lopen langs de To-ji Gojunoto. Een tempel van 5 verdiepingen die hoog boven de wijk uitsteekt.

To-ji Gojunoto Tempel

Met de bouw van de tempel is al rekening gehouden met aardbevingen. En dat al in 1644. Elke etage van de tempel vertegenwoordigt een element: aarde, wind, vuur, water en daarnaast de lucht.

Bij de Kiyomizu tempel is het zo druk, dat het eigenlijk niet leuk meer is. Blijkbaar zijn er veel schoolreisjes. Een goede foto is nauwelijks te maken. Maar het is wel een mooie en grote tempel. Het is ook een boeddhistische tempel en staat ook op de Unesco lijst. Het dateert al uit 778, de Heian periode. Bizar hoe oud dit al is.

Poseren voor de Kiyomizu tempel
De Kiyomizu tempel in Kyoto

We lopen weg van de drukte en gaan de smalle straatjes weer in. Het is een heerlijke, maar benauwde dag. Als laatste bezoeken we de indrukwekkende Rengeō-in.

Deze tempel is in 1164 voltooid en heeft 1.000 beelden staan die de 1.000 armige Kanon bewaken. Je mag er geen foto’s maken maar het is erg indrukwekkend. Hier een foto van internet.

Rengeō-in tempel (foto van internet)

We lopen langzaam richting ons hotel om ons even op te frissen. S avonds belanden we in een tempura bar. Een kleine, maar gezellige bar met een paar Japanse dames die duidelijk een sake te veel op hebben. Zij lachen heel de zaak bij elkaar. We hebben we lekkere tempura op, o.a. met beef en garnalen.

Op de fiets

Vandaag, vrijdag, hebben we een e-bike gehuurd om door- en rond Kyoto te rijden. Aan het einde van de straat zit een fietsverhuurbedrijf. We hebben twee mooie e-bikes voor een kleine 30 euro voor een hele dag: geen geld!

We fietsen richting het oosten van de stad. Richting de Gion wijk, maar we gaan nu een stukje verder. Fietsen door Kyoto gaat op zich prima, maar het is best druk midden in het centrum. Gelukkig mag je stoep op en stoep af (fijn als je op de fiets zit, wat minder leuk als voetganger) en zo rijden we kris kros naar een wat rustiger gedeelte van de stad. Door kleine straatjes is het toch wel genieten zo!

Op de fiets door het rustige Kyoto
Op de fiets door de kleine straatjes van Kyoto

We rijden langs verschillende tempels waaronder de Nanzenji Hato met een mooi aquaduct uit 1868 die onderdeel is van een kanaalsysteem dat werd gebruikt voor de aanvoer van water en spullenboel via bootjes.

Aquaduct van de Nanzenji Hato tempel

Ook rijden we een stukje over het “Pad der Filosofen”. Een mooi pad langs een watertje waar ook tijdens het voorjaar de bomen mooi in de kersenbloemsen staan.

Na een verfrissend ijsje rijden we verder en nu naar de Higashiyama tempel. Deze tempel ligt weer in een hele mooi tuin en vanuit het platform heb je mooi uitzicht op de tempel en de omgeving.

Higashiyama Tempel

Vanuit de Higashiyama tempel fietsen we door naar het noord westen van de stad. Hier bevindt zich de Kinku-ji tempel. Een iconische gouden tempel die op menig Instagram profiel zal voorbij komen. Je kan hier erg mooie foto’s maken en het is hier weer lekker druk.

Kinku-ji tempel

In 1397 is de tempel voltooid. Het heeft een mooie gouden kleur en staat aan een mooi meertje. Met dit mooie weer komt de tempel nog meer tot zijn recht.

We fietsen nog een stuk door de stad naar de fietsen verhuur en brengen onze fietsen terug. We frissen ons even op en gaan weer de stad in voor een hapje. Je hebt in de Pontocho wijk zoveel restaurants dat het moeilijk kiezen is. We belanden in een klein tempura restaurant waar je weer aan de bar zit. De bar heeft maar zo’n 10 plaatsen en de kok staat achter de bar de 17 kleine gerechtjes te frituren. Het eten en de sake smaken lekker. Het was wel een wat duurder restaurant, maar de moeite waard!

Advertentie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kan de volgende HTML tags gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.