De kracht van de natuur in Oregon en Washington

Inmiddels zitten we in Portland in de staat Oregon. Een klein beetje “aangeschoten”, maar daar over later meer. We hebben de afgelopen dagen de kracht van de natuur ontdekt in verschillende natuurgebieden in Oregon en Washington State, maar ook de stad Portland bezocht.

Gisterenochtend (maandag) werden we wakker in ons hotel nabij Seattle. We werden eerst om 2 uur ’s nachts wakker, maar dat is natuurlijk iets te vroeg om op te staan. We lagen er al om 8 uur in, dus opzich hadden we al de nodige uurtjes gepakt. Uiteindelijk waren we om 7 uur klaar wakker, dus maar gaan douchen enzo en zijn we naar de Wallmart gereden om een ontbijtje te scoren. Gewoon wat broodjes gehaald en wat beleg. Deze hebben we in de auto klaargemaakt en opgegeten. Dat hoort er toch een beetje bij. Vervolgens wilden we een koffie scoren bij de Dutch Bros Coffee. Helaas was het er wat te druk, dus maar gaan rijden en gewoon naar de Starbucks gegaan.

Dutch Bros Coffee

Na een mooie rit komen we aan bij Snoqualmie Falls. Eén van de vele watervallen hier in het westen van de VS. Het water klettert hier zo’n 82m naar beneden. Het wordt oa ook gebruikt in de serie Twin Peaks. In 1899 werd deze waterval ook al gebruikt om energie op te wekken.

Snoqualmie Falls in Washington State, VS

Na het bezoek aan de Snoqualmie Falls rijden we naar Mount Rainier National Park. Ook dit is een mooie, maar lange rit. Uiteindelijk komen we in de file bij de ingang van het park. Het was erg druk, maar na een kleine drie kwartier vertraging rijden we het park in. We schaffen direct een National Park kaart aan, zodat we de andere parken zo in kunnen. Scheelt weer.

Mount Rainier National Park

Het park beslaat zo’n 952m2 en de berg is zo’n 4.392m hoog. Een behoorlijke berg dus. De weg in het park heeft mooie uitzichten op het park en op de berg. In het park vind je gletsjers, watervallen en veel oerbossen. En ook kun je er o.a. beren tegenkomen… die hebben we een niet gezien. De berg zelf is bedekt met sneeuw, en dat ziet er gaaf uit!

Mount Rainier in de verte in Mount Rainier National Park

Door de vertraging hebben we niet heel veel tijd om een lange wandeltocht te maken. We maken daarom een klein tochtje en rijden naar ons hotel, wat nog zo’n 2 uur rijden is. Hier hebben we een cabin. Ze hebben ook een Oekraïens restaurant. Omdat we geen zin hebben om weer naar een restaurant te rijden, eten we hier. De bediening is erg slecht, maar het eten was prima. Als voorgerecht hadden we Poolse en Oekraiense dumplings en als hoofdgerecht zalm. Het eten was in elk geval heerlijk in Paradise Village.

Onze cabin in Paradise Village

De volgende ochtend (vanmorgen) eten we een lekker ontbijtje in het restaurant van het hotel en gaan weer op weg. We hebben een mooie route voor de boeg naar Mount Sint Helens. We hebben echt een hele mooie route naar de 2.550m hoge berg. De berg is nog steeds actief en verwoeste in 1980 voor het laatst de gehele natuur en de levens van 10-tallen mensen. Voor die tijd was de berg 2.950m hoog.

De kracht van de natuur
Mount Sint Helens

De uitbarsting van 1980 zorgde er voor dat een deel van de zijkant (zie foto) geheel werd weggeslagen. Door o.a. de lavastromen werden er 200 huizen, 47 bruggen en 300km aan wegen verwoest. Het is de grootste vulkaanuitbarsting van de VS geweest. Een omgeving van zo’n 600km2 werd verwoest, bomen werden gezandstraald en meegenomen en allemaal als luciferhoutjes ergens weer neergegooid. In een mooie film wordt dit allemaal uitgelegd in het visitorscenter.

Verwoeste bomen nabij Mount Sint Helens
Cold Lake nabij Mount Sint Helen

Een fascinerend verhaal wat maar weer aan geeft hoe klein wij als mensen zijn. Als de natuur ons wil vernietigen, dan doet ze dat gewoon. Daar kan niemand wat tegen doen. Erg indrukwekkend om dit allemaal zo te zien. De kracht van de natuur: daar kan de mensheid niet tegenop.

Na ons bezoek aan Mount Sint Helen, rijden we richting Portland. In de stad wonen een kleine 600.000 mensen. We rijden via een mooie route, langs en over de Colombia River naar ons hotel: Hotel Dossier. Een net hotel midden in het centrum van de stad. Na het inchecken en het dumpen van de koffers lopen we snel de stad in. Het is warm, zo’n 30 graden. Dus tijd voor een drankje. Gelukkig zijn er genoeg leuje terassen en restaurants in de stad. Ook een aantal brouwerijen, waar we uiteindelijk belanden voor wat biertjes (en wijn voor Bart) en pub food. Morgen gaan we de stad verder verkennen… per fiets!

Biertjes en Pub Food bij Deschutes Brewery
Advertentie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kan de volgende HTML tags gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.