The City that never Sleeps…

Daar liggen we dan… In ons bed in het CitizenM hotel, 2 minuten lopen van Time Square. Een kleine maar mooie kamer midden, in een hotel met Nederlandse details. CitizenM is een Nederlandse keten met een aantal hotels. Bij binnenkomst hangt prinses Beatrix en hier en daar zie je Delfts Blauw. De kamer is modern: je bedient de gordijnen, de verlichting maar ook de TV met een tablet… Gaaf dus!

Vanuit onze bed kijk je zo over de stad New York: the city that never Sleeps… Maar voordat ik verder vertel, onze vakantie begon zondagochtend. Om 7 uur stond mijn vader (Fabian) voor de deur. De controle op Schiphol voor VS vluchten is altijd strikt. Maar voor mij altijd nog strikter. Net als vorige keer moest ik door een extra screening. Alle tablets, telefoons en camera’s moesten aan om te kijken of er geen bom inzat… Na een relaxte vlucht van 8 uur zijn we aangekomen in New York. Na alle immigratie gedoe, mogen we het land in. Wij per taxi naar het hotel… Blijkt Obama in de stad te zijn en is er een grote demonstratie tegen het kapitalisme enzo… Aanstaande dinsdag begint de klimaattop in NY namelijk. Alle wegen dus afgesloten en de taxi heeft moeite om bij het hotel te komen. Dan maar het laatste stuk lopen. Het is duidelijk dat de president er is, over lopen mannen van “the secret service”.

Na even opgefrist te hebben, zijn we meteen naar Times Square gelopen. Wat een hysterie in deze stad, overal herrie, mensen, sirenes en alles wat maar geluid maakt. Maar wél gaaf. Je moet hier een keer zijn geweest.

Over commercials van allerhande bekende, en minder bekende, merken en musicals. Natuurlijk moet je in de VS een hamburger eten en dat hebben we ook gedaan. Uiteindelijk zijn we vroeg naar bed gegaan… Het was een lange dag.

Maandag waren we natuurlijk vroeg wakker en dus maar vroeg op pad. Het is om 8 uur al druk, overal. In een soort van supermarkt hebben we een broodje gegeten. Ook hier was het al druk met mensen die koffie kopen, soep als ontbijt eten en salades voor de lunch in slaan. Dit soort gelegenheden missen wij nog in NL: Albert Heijn kan hier nog van leren.

Wij zijn op weg naar het “Vrijheidsbeeld”. Onderweg komen we langs het nieuwe World Trade Center en het monument ter nagedachtenis aan het oude.

Het nieuwe WTC is nog niet open, maar de torens zijn indrukwekkend hoog. Mooier dan de oude. Op de hoek van de nieuwe is het memorial. Deze is nog veel indrukwekkender. Op de plaats waren de torens stonden, staan nu twee hele grote watervallen van twee etages. Waarbij de onderste etage verdwijnt in een grote, zwarte leegte…

Bij de haven aangekomen pakken we de veerboot naar “Staten Island”. Deze gratis dienst vaart langs het Vrijheidsbeeld en heeft een mooi uitzicht op de skyline van New York. Vanaf Staten Island pakken we ook weer de boot terug en via Batterie Park lopen we naar Brooklyn Bridge. Een van de oudste bruggen van de VS en de eerste die via kabel overspanning van de een naar de andere kant loopt.

Via China Town lopen we naar Little Italy waar we onze lunch nuttigen. Zeker een aanrader om een keer te eten: Grey Hound. Club Sandwich en een salade. De tent is voor studenten en wordt gerund door studenten. Een leuke sfeer dus.

Vervolgens lopen we via het chique 5th Avenue en Broadway, terug naar het hotel. Dit is nog een erg lange rit, maar zo zie je nog eens wat.

‘S-Avonds eten we een hamburger bij een van de “best burgers in Town” restaurants: 5Napkins. Een gezellige, echt Amerikaanse diner. Met lokaal gebrouwen bier. Ook dit is een aanrader.

Al met al twee geslaagde eerste dagen van de vakantie, nu eerst maar eens slapen!

Advertentie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kan de volgende HTML tags gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.