Bestemmingen

Een lang weekend Barcelona

Barcelona, de stad van brede lanen, Sagrada Familia, tapas, sangria en Gaudi. Ja, Barcelona heeft nog veel meer, maar in vier dagen kun je toch al best veel zien. Althans, dat hebben wij dit jaar ervaren tijdens een weekend Barcelona. Wat een geweldige stad is Barcelona. En ja, het is zeker druk, maar als je een beetje slim je route plant, kun je de mensen massa’s best wel een beetje ontwijken.

Wij houden van stedentrips, en doen het liefst zoveel mogelijk te voet. Geen metro, bus en al helemaal geen hop-on-hop-off bus. Natuurlijk lukt dit niet altijd, maar wel als je een goede accommodatie kiest.

Uitzicht vanuit ons appartement in Barcelona

Onze accommodatie in Barcelona

Wij hadden Gracia Bas Apartments Barcelona. Vlakbij de chique winkelstraat Passeig de Gràcia. En in de buurt van alles eigenlijk. Midden in de wijk Eixample. Een super leuke wijk met heel veel leuke tapas barretjes. Het appartement is netjes, groot en van alle gemakken voorzien. En luxe afgewerkt. Aanrader dus, en gewoon te boeken via Booking.

Dag 1 in Barcelona

Wij vlogen met Vueling Airlines. Op zich prima vlucht en we waren mooi op tijd in Barcelona. Wij hadden via Expedia ook een chauffeur geregeld.…

Verder lezen

Eten in Barcelona: van ontbijt tot tapas

Eten in Barcelona is belangrijk. Zoals wij de schalen met bitterballen en kaas in Nederland kennen, kennen ze in Spanje (en dus ook in Barcelona) de tapas. In Barcelona vind je in bijna elke straat wel een restaurantje, koffiebar of tapastentje waar ze een paar of heel veel tapas hebben. Tijdens ons verblijf in Barcelona in het voorjaar van 2018, hebben we er een aantal bezocht. En de meeste zijn echt wel nuttig om hier te benoemen.

Het ontbijt

Het ontbijt bestaat voor de meeste mensen in Barcelona uit een stuk stokbrood of “tostada” met wat boter of olijfolie en kaas of lekker vlees. Maar een croissant of een zoetig broodje wordt ook vaak gegeten. Dit samen met een koffie met melk en/of een lekker verse sinaasappelsap. Een leuke locatie waar wij dit hebben gegeten was bij de bakker in de Santa Saterina Market in de wijk El Born.

Gezond ontbijt

Een vers broodje met ham en kaas is natuurlijk super lekker en ook niet super slecht, maar wil je wat gezonder eten dan kan dat tegenwoordig ook in Barcelona. Flax & Kale heeft tegenwoordig 3 locaties in Barcelona. Het zijn hippe en trendy locaties waar je kunt kiezen uit zowel ontbijt als lunch.…

Going home..

Na gisteren nog wat lekkere tapas te hebben gegeten, en vandaag nog even lekker op het strand te hebben gezeten, staan we nu op het vliegveld van Malaga te wachten….

Natuurlijk hebben we de auto netjes ingeleverd, gedag gezegd tegen onze fantastische b & b gastheren…

Maar het zit er helaas weer op. Over een half uur gaat ons vliegtuig en dan zijn we weg.

En volgend jaar???? Waarschijnlijk weer eens de VS, voor de afwisseling …

Time to relax

20130911-095258.jpgDaar zit je dan… Op je soort van veranda in Málaga. We zitten in Villa Lorena Málaga. Een kleine villa met 5 kamers ofzo in Málaga. Net buiten het centrum, dicht bij het strand. Gerund door twee mannen en die doen het leuk. Wij hebben de suite. Een mooie kamer die de gehele boven verdieping bedekt, met een inloopkast waar je “u” tegen zegt en dus een veranda. Heerlijk.

Een typisch Spaans ontbijt: toast met olijfolie, tomatensalsa en ham.

Maar jullie missen een paar dagen. Maandag zaten we nog in Granada. En dan moet je natuurlijk naar Alhambra. Omdat ons hotel een klein half uur van de stad afzat, zijn we na het ontbijt meteen richting Granada gereden. Alhambra is natuurlijk erg toeristisch. Je moet dan ook van te voren reserveren en dan moet je een bepaalde tijd selecteren: er mogen maar een beperkt aantal bezoekers per keer naar binnen. We waren er al om half twaalf, en ons kaartje was vanaf 16 uur geldig. Dus eerst maar de stad in. Na een mooie afdaling door het rustige en koele park komen we aan in het centrum. Dat wordt terug een hele klim.

Alhoewel het een mooi centrum is, hebben we eigenlijk voor nu wel genoeg Spaanse steden gezien.…

De grote moskee…

Dit bericht is zaterdag al geschreven, maar opeens hadden we geen internet meer. Dus de dagen in het verhaal kloppen niet meer helemaal…

We zijn alweer ruim een week weg, en dus over de helft van onze vakantie. Het gaat we erg snel als je “maar” twee weken weg bent. Maar we hebben nog een klein weekje om te genieten. Dat doen we dus ook maar.

Het rijden gaat hier in Andalusië gemakkelijk. Je moet wel af en toe wat heuveltjes op, in de grote steden kan het best druk zijn en betaal je soms best veel voor een parkeerplaats en soms zijn er wel erg smalle straatjes, maar het rijdt lekker. Wij hebben een automaat gehuurd en dat rijdt nog relaxer, zeker in de bergen en bij de “hellingproeven”.

Gisteren, vrijdag, zijn we vanuit Sevilla naar Cordoba vertrokken. Een rit van ongeveer 160 km. We proberen toch ook vaak de wegen binnendoor te kiezen en niet altijd maar over de snelweg te gaan. En dat gaat ook perfect.

Na twee uur komen we aan bij ons hotel in Cordoba: “Eurostars Patios de Cordoba”. Een mooi hotel ook weer in het historisch centrum van de stad. Ook hier hadden we weer het “geluk” dat we en gratis upgrade kregen naar een Junior Suite.…

Verder lezen

Wat een hitte… Wat een gezelligheid…

20130905-193820.jpgWat een mooie stad, Sevilla! Het is een compacte stad met een rijke geschiedenis. De meeste bezienswaardigheden liggen in en om het centrum. Zo ook ons hotel. Na de wat spannende zoektocht afgelopen dinsdag naar ons hotel, zijn we nu toch erg tevreden met de locatie van Hotel Fonte Santa Cruz. Midden in de wijk Santa Cruz.

De kathedraal La Giralda ligt hier om de hoek. Het is een in de 12e gebouwde moskee. In 1401 is het Moorse gebouw verbouwd naar een christelijke kathedraal. Natuurlijk hebben wij de klokkentoren beklommen. Hier heb je zeker een mooi uitzicht over de stad. In de kerk zelf bevindt zich ook de graftombe van Columbus… Een stukje geschiedenis dus!

We zijn ook in Real Alcazar geweest. Deze koninklijke residentie stamt uit 1364 en is een aantal malen verder uitgebreid door de diverse koningen van Spanje. Een indrukwekkend paleis met een nog indrukwekkender tuin er om heen.

Vervolgens zijn we naar Plaza de Espana gelopen. Zoals gezegd, alles is op loopafstand, maar op een gegeven moment was het 40 graden, en dat is toch wat veel. Dan snak je naar wat verkoeling en wat lekkers te drinken.

Gelukkig ligt er om de Plaza de Espana een groot park met veel bomen waar je wel even kan afkoelen, via de Rio Guadalquivir zijn we richting het centrum gelopen om daar wat te eten en wat te drinken.…

Verder lezen

Echt vakantie gevoel in Cadiz!

20130904-002018.jpgHet is alweer twee dagen geleden dat ik op ons balkon in Cadiz ons laatste stukje blog heb geschreven. Inmiddels zitten we in Sevilla…

Cadiz is ook alweer een geweldige stad, omgeven door zee. Dit geeft toch altijd weer een lekker vakantiegevoel…

In Cadiz waren we eigenlijk op zoek naar een echt visrestaurant met lekkere paella. Helaas… Deze hebben we niet gevonden, dus dan maar weer lekker aan de tapas. Wat opvalt in Spanje is dat het in de middag rustig is, maar dat om 10 uur alle terrassen vol zitten met Spanjaarden. De gemiddelde toerist eet natuurlijk al om 6 uur. Wij niet, wij doen mee met de Spanjaarden.

Moe van het lopen zijn we s Avonds teruggekomen in het hotel in Cadiz. Na nog even genoten te hebben vanaf ons balkon van de zeelucht en het geluid van de zee, zijn we gaan slapen.

Het was een van de weinige hotels waar we ontbijt inbegrepen hadden. Prima keuze, ook met een prima uitzicht. Vervolgens een rondje Cadiz gedaan, uit ons reisboek Capitool.

Een mooie, gezellige stad waar je op bijna elk punt weer de zee tegenkomt. Maar wat is het warm (toen we vandaag Sevilla binnenreden was het 40 c).…

Pueblo Blanco

De storing is opgelost

Momenteel zitten we alweer aan dag 3 van onze reis door Andalusië. We rijden niet zo veel kilometers als we in de VS doen, maar we kachelen lekker door, door het Spaanse landschap. Na onze heerlijke ontbijt gisteren in Marbelle, zijn we richting Ronda gereden.

We moesten richting San Pedro. Mijn goede vriend Erwin heeft daar gewoond, en ik ben ergens in 2001,2002,2003 of 2004 ( ik weet het echt niet meer) bij hem langs geweest. Dus ik wilde graag weer eens kijken waar hij ook alweer woonde. Dat weekend dat ik bij hem was, zijn we ook in Puerto Banus geweest. Puerto Banus is de place to be als je een schip hebt van, gok ik, minimaal een paar miljoen en minimaal een paar Landrovers, Porsches en Ferrari’s onder die reet hebt.

Echt iets voor ons dus… Dus onderweg naar San Pedro zag ik Puerto Banus op de borden staan. Meteen de afslag nemen… Wat een leuke plaats is dit om even “de rijke aapjes” van de wereld te bekijken. Mooie schepen, de ene nog groter dan de ander, met de meest mooie vrouwen erop. Jammer is dat de mannen vaak dik en lelijk zijn. Dit hoort schijnbaar bij het rijkdom.…

Dat is genieten hier…

Daar zit je dan… Op je balkonnetje midden in het oude centrum van Marbella. Het mandje met het ontbijt stond om 9.30 netjes voor de deur van ons knusse hotelkamer. We zitten in hotel “La Morada Mas Hermosa”. Een klein hotel met maar 4 kamers. Verscholen in de kleine straatjes van het oude centrum. Maar wel midden in de tapas drukte. Want ons smalle straatje uit, en je zit in het gezellige nachtleven van Marbella. Het strand is 10 minuten lopen. Het ontbijt was eenvoudig maar lekker, maar het op je balkon opeten maakt het super. Kortom, een aanrader dit hotel als je een keer in de omgeving bent

De dag begon gisteren, vrijdag, vroeg. Om 4.30 sharp stond onze taxi, Taxi Ruud de Buck, klaar. Iets later dan gepland vertrok onze vlucht naar Málaga. Aangekomen op Aerporto de Málaga moet je nog wel op zoek naar je autoverhuurbedrijf. Natuurlijk wilden wij voor twee peseta op de eerste rij zitten, dus we moesten iets verder zoeken, dan de hal waarin alle grote verhuurmaatschappijen zitten.

Maar na wat gedoe zaten we eindelijk in onze Ford Focus. Iets anders dan de Amerikaanse bakken, maar wel automaat. Toch handig met alle heuvels en bergen.…

We gaan bijna…

Nog een paar dagen en we gaan op reis…

Dit jaar naar Andalusië. Wil je ons volgen en up-to-date blijven? Dan kan weer op onze blog. Wij houden je op de hoogte van onze updates. Wil je dat niet meer? Jammer, maar dan kun je je uitschrijven door op de link te klikken helemaal onderaan deze mail.

Tot snel, want je mag met ons mee.…