Den Haag: Klappertaart

Vandaag de eerste echte dag op Java, of zoals ze hier zeggen. Jawa…

We verlaten het mooie hotel in Jakarta om 8.00 uur na een heerlijk ontbijtje. Toevallig had ik, Fabian, gedroomd over Frans stokbrood met kaas… En wat hadden ze… Tja, lijkt er op, petit pains met kaas. Smaakte goed en alles werd verzorgd door de zoveelste “Lonny”.

Dedi, de gids, stond ons al op te wachten in de lobby. Die was overigens heel goed beveiligd, je moest door een metaal detector, de auto werd gecontroleerd voordat we het terrein op mochten… Het zal wel ergens goed voor zijn.

De rit door de stad ging vrij snel. Zoals veel mensen al zeggen, Jakarta is niet heel erg bijzonder. Het is vies, warm en erg druk met auto’s en natuurlijk de brommers. We rijden langs het oude gebouw van de VOC, hier werden de schepen gerepareerd. Vervolgens zijn we via de uitkijktoren, Culemborg, naar de Batavia Café gereden. Recht tegenover het “Gouveneurhuis”. Het Batavia Café is een prachtig café midden in Jakarta, uit de koloniale tijd. Binnen is het prachtig ingericht en het straal echt oudheid uit.

Alhoewel wij Nederlands langs niet trots moeten zijn op wat wij allemaal in Batavia en Nederlandsch-Indië hebben gedaan, is het toch wel mooi hoe vaak er Nederlandse dingen terugkomen in dit land. Je komt Nederlandse straatnamen tegen, Nederlandse namen zoals knalpot, pispot, notaris en soms wat anders geschreven kantor, spanduk etc.

Na het Batavia Café rijden we naar de oude haven van Jakarta Sunda Kelapa. Alhoewel er allang een modernere haven in Jakarta is, wordt deze haven nog steeds gebruikt voor oude, van hout gemaakte schepen. Die worden hier vaak nog met de hand en soms met een simpele hijskraan beladen. Zo gaat er onder andere cement van deze haven naar bijvoorbeeld Lombok per schip. Het is een wonder dat deze schepen nog varen, maar ze zien er wel leuk uit. Het is inmiddels al erg warm geworden trouwens in Jakarta.

Na de haven rijden we de tolweg op naar Bogor. Deze stad is echt verschrikkelijk druk. Hier wonen ook al een paar miljoen inwoners. De stad staat bekend om het paleis “Buitenzorg” waar de huidige president van Indonesië gasten ontvangt. Om het park ligt de botanische tuin. En dan denk je: “dat is saai!” Dat dachten wij ook, maar niets is minder waar. Wij krijgen een rondleiding van een oude Indo die goed Nederlands spreekt en ook op de hoogte is van de ontwikkelingen in Nederland mbt tot bijvoorbeeld Wilders.

Het eerste wat we zien is een grote spin van 10-15cm groot die daar gewoon in de boom hangt. Vervolgens kijk je wel uit of je niet ergens anders een boom aanraakt waar een spin inhangt… Je moet er van houden zeg maar.

Het park is heel mooi ingericht met allerlei bomen die in Indonesië groeien. Bamboe, Mahonie, allerlei vruchten bomen etc. Erg mooi om te zien. Ook hier komt Nederland weer terug, hier zijn een aantal graven van Nederlandse Gouverneur-Generaal van Nederlands-Indië bijvoorbeeld.

Bogor staat bekend om zijn Wajangpoppen. Wij hebben ook een fabriekje bezocht. Omdat wij toch al interesse hadden, hebben wij hier twee hele mooie Wajangpoppen gekocht. Na wat onderhandelingen zijn ze van ons. Waarschijnlijk alsnog te veel betaald, maar ja.

Onderweg naar Bandung eet ik eindelijk mijn eerste satey gambing: saté van geitenvlees. Ik had dit nog niet eerder gezien. Via het mooie landschap vol met theeplantages (onderweg haalt de gids nog wat bananen voor ons ons) rijden we naar Bandung. Onderweg komen we een groot reclamebord tegen met “Klapper Taart (klapper is kokos) – Den Haag” tegen. We weten nog steeds niet precies wat dit is, maar we vonden het wel lachen.

Het mooie van Bandung is, is dat mijn oma hier geboren is. De gids vindt dit ook erg leuk en wil graag weten waar zij heeft gewoond, dan kunnen we dit bezoeken. Helaas weet ik dit niet, en aangezien dit al 80 jaar geleden is ofzo, zal de straat wel niet meer bestaan. Het is wel een mooi idee dat ik alsnog in de stad kom waar mijn oma ooit is geboren en opgegroeid.

In Bandung rijden we meteen naar ons hotel, want morgen zijn we nog de gehele dag hier en slapen we hier ook nog een nachtje.  We zitten in een leuk hotel aan de rand van het centrum. Na wat rusten, het is toch best zwaar om lang in de auto te zitten, er weer uit, er weer in, etc, lopen we naar het nieuwe centrum vlak bij ons hotel.

Dit nieuwe winkelcentrum, is een modern, groot, overdekt winkelcentrum met bekende namen als Mango, Nike, Starbucks, Puma, H.E.M.A. (niet DE Hema, maar we een Nederlands restaurantje) en ook… Shabu Shabu. Je komt ze ook elke keer tegen, deze opbeperkte sushi keten. Het was wel een Japansrestaurant, maar natuurlijk niet “die van ons”.

Na twee weken nasi kuning, nasi goreng, bami goreng, saté, willen we ook wel eens wat anders. Dus we eten bij een leuke, Amerikaanse tent. Natuurlijk een stuk duurder dan “dat tentje langs de weg”, maar ook wel is lekker om een stukje zalm met friet te eten. Het centrum is een mooi winkelcentrum waar de wat rijkere Indo’s en veel jongere komen.

Morgen gaan we een stadstour maken, gaan we naar een krater en gaan we zwemmen in de warmwaterbaden. ’s Middags zijn we vrij en gaan we Bandung nog verder bekijken of even genieten van het weer bij het zwembad.

Tot dan!

Advertentie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kan de volgende HTML tags gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.